2012. március 22., csütörtök

Mexikói savanyúleves

Tomatillo stew

Cseh haverom, M, ha valami bonyolult, összetett, esetleg zavaros helyzetet látott, annyit mondott rá:

- Goulash.

Ezzel ő mindent kifejezett. Ezért is gondoltam a hozzávalók elolvasása után arra, hogy a tomatillo levest mexikói gulyásnak nevezem el. Pirosaranyat leszámítva szinte minden volt benne, ami egy gulyásba kell. Sőt.

Tomatillos

Aztán elkészült a szövetkezetben kapott rengeteg tomatillo feléből a leves. Megízleltük. Meglepődtünk. Ha ismeretlen ételt készítek, van rá bizonyos esély, hogy abból akkor is pörkölt és gulyás lesz, ha a legmagyarosabb hozzávaló a fecsekfészek. Egy gulyás jellegűnek kinéző étel esetében ezért is volt meglepő, hogy nem gulyás lett belőle, hanem hihetetlenül finom székely savanyúleves.

De vajon honnan van a székelyeknek tomatillo-juk?

Tomatillos


Mexikói savanyúleves

- két kanál olaj
- 3/4 kiló pörkölthús sertésből
- só, bors
- 3/4 kilo tomatillo, apróra vágva
- két nagy, apróra vágott zellerszár
- 1 apróra metélt vöröshagyma
- 1 csilipaprika (mégis van benne paprika!)
- 2 szem apróra vágott fokhagyma
- 2 kanál pirospaprika (ez is van benne!)
- csipetnyi oreganó
- három csipetnyi kömény
- 2 pohár húsleves
- 1.5 pohárnyi apróra vágott répa
- 2-3 kockára vágott krumpli
- 1 doboz paradicsomkonzerv
- ízlés szerint csípőspaprika
- apróra vágott korianderlevél

Tomatillo stew

1. Az olajat felforrósítjuk. Beletesszük a sertést, sózzuk, borsózzuk. Két perc után megforgatjuk és mindkét oldalát megbarnítjuk.
2. Beleszórjuk a zellert, hagymát és úgy hét percig pároljuk közepes hőmérsékleten.
3. Beletesszük az összes paprikát, fokhagymát, köményt, oréganót és három percig kevergetjük, majd ozzátesszük a húslevest és felforraljuk.
4. Beleöntjük a krumplit és a répát, paradicsomot és a tomatillót.
5. Alacsony hőmérsékleten 35 percet alacsony hőmérsékleten főzzük.
6. Korianderlevéllel díszítve tálaljuk.

Tomatillo stew

2 comments:

Unknown írta...

Én már mondtam, hogy nagyon fini lehet, kár hogy nálunk nincs ilyen zöldség. Vagy gyümölcs?

ribizlifozelek írta...

Szerintem szó szerint zöldség.

Én mintha láttam volna az arab zöldségeseknél Brüsszelben, de nem vagyok biztos benne.

Megjegyzés küldése