2010. szeptember 1., szerda

Kürtőskalács - 3 tojással!

Nekem mindig a magyar vásári forgataghoz tartozott a kütrtőskalács illata, szinte minden vásárban, fesztiválon ott van egy kalácsos, és persze soha nem hagyhattam ki, hogy legalább egy kürtőt vegyek, nagyon szeretem. Mióta kiköltöztünk nélkülöznöm kellett ezt a finomságot, habár ha jól tudom egy-egy nagyobb piacon itt Ausztráliában is felbukkannak a kalácsosok.
Egyik nap belebotlottam a neten egy házi készítésű kürtőskalács receptbe. Azonnal vérszemet kaptam, és elkezdtem gyűjteni az energiaitalos dobozokat (sörösdoboz volt az eredeti ötlet, de mi nem nagyon sörözünk, úgyhogy hamarabb összejött az energiaitalokból a kellő doboz szám). Alaposan áttanulmányoztam a kalács sütés rejtelmeit, aztán belevágtam.

Hozzávalók:

500 g liszt
3 tojás
2 deci tej
1 kanál olvasztott vaj
1,5 dkg élesztő
5 kanál cukor
csipet só

5 deka vaj a kenéshez
cukor, dió, fahéj, kókuszreszelék, stb. ízlés szerint a külsejére

Elkészítés:

A tejet meglangyosítjuk, a cukrot belekeverkük, bele az élesztőt. A lisztet összegyűrjuk a tojásokkal, vajjal, csipet sóval, élesztős tejjel, majd egy órát kelesztjük.
A dobozokat (de lehet akár sodrófa is) alufóliába tekerjük, olvasztott vajjal lekenjük, hogy ne tapadjon hozzá a tészta. A tésztát kinyújtjuk, majd 1,5 cm széles csíkokat vágunk belőle (ezt lehet körkörösen, hogy egy hosszú csíkunk legyen), majd rátekerjük az alufóliás formánkra. Olvasztott vajjal alaposan lekenjük kívülről is, majd beleforgatjuk a cukros dióba, fahéjba (a cukortól lesz ropogós a végén). Egy sütőpapírral letakart sütőlapra fektetjük a hengereket. Sajnos nem lehet állítani, mert lecsúszik róla a tészta, de semmi baja nem lesz, sütés közben néhányszor forgassuk meg őket.
170-180 fokon, ha lehet hőlégkeveréses sütőben készre sütjük.
Nekem ez kívül ropogós, belül puha lett, ahogy a nagy könyvben meg van írva. Arra figyelni kell, hogy ne legyen túl vékony a tészta, mert akkor kiszárad. Még melegen szedjük le a formáról, hagyjuk, hogy a kürtők átszellőzenek. És ehetjük is!
Sajnos ez csak frissen jó, ebből a receptből a képen látható mennyiség lett, de ez a mi kis családunknak sok volt... :)

Véletlenül lehagytam a tojást a receptből, most pótoltam!

6 comments:

Bianka írta...

Hogy ez nekem még nem jutott eszembe. Tök jó, nagyon ötletes köszönöm

Unknown írta...

Judit, ez nagyszerü, ki is fogom próbálni, mert az egész család oda vann a kürtőskalácsért.

Még azt megkérdezhetem, hogy mekkorák voltak ezek a dobozok? Mert a sörösdoboz amiről irtál kicsi, de ez nagyobbnak tünik a kép alapján.

JuditAu írta...

A nagyobb fajta sörösdobozt képzelj el, talán 4 decis, vagy fél literes? Nem tudom pontosan...

Biztosan nektek is finomra sikerül majd! :)

Robi írta...

OMG!:O Ez a kedvencem! Ezt 100% hogy kipróbáljuk. De hogy honnan szedek dobozokat? Se nem sörözünk, se nem energiaitalozunk. :S

Pyry írta...

Ajjjaj. :) ezt kénytelen leszek kipróbálni :D

Anna írta...

Én a konyhatekercs üres kartonját szoktam bevonni alufóliával! Vékonyabb verziónak, az alufólia üres kartonhengerét. Használható több alkalommal is.
Más alakzatnak, A4-es papírt kb 3rdb-ot kúp alakban felsordok, bevonom alufóliával és sós tésztát csavarok rá, ugyanígy mint a kürtőst. Túrókrémmel bármilyen finomsággal tölthető!

Megjegyzés küldése