2010. október 21., csütörtök

Rizskoch (rizskók)

Anyukám sokszor csinálta régen, nagyon szerettem, habár egy kicsit mindig is nyögvenyelősnek tartottam, jóóóó sok málnaszörppel locsoltam meg, hogy jobban csússzon.... :)
A netet böngészve hasonló "száraz" recepteket találtam, úgyhogy úgy gondoltam, hogy egy kicsit javítok rajta, hogy könnyű, habosabb állagú legyen a végén. Azt hiszem sikerült is, bár még csak Tomi meózta le, de bízom benne, hogy másnak is ízleni fog...

Hozzávalók (egy nagy tepsihez):

-30 dkg arborio rizs (ez a fajta rizs direkt a szöttyos rizottókhoz való, nem lesz pergős, de most kifejezetten ez a lényeg)
-1,8 liter tej
-10 dkg kristálycukor
-10 dkg porcukor
-1 csomag vanilincukor
-5 dkg vaj
-6 tojás
-1 citrom reszelt héjja

Elkészítés:

A tejet és a rizst beleöntöm egy nagyobb fazékba, hozzákeverem a kristálycukrot és a vanilincukrot, majd először erős lángon felmelegítem, aztán rendszeresen kavargatva addig főzöm alacsony lángon, amíg tejberizs lesz belőle (kicsit pudingos állagú kell legyen a végére). Nem baj, ha a rizs nem teljesen puha ekkor még, ha lehúzom a lángról, még utána is fő. Még forró állapotban belekeverem a vajat. Félreteszem hűlni.
A tojások sárgáját habosra keverem a 10 dkg porcukorral (érdemes géppel felverni, hogy igazán könnyű, habos legyen), belereszelem a citromhéjat is. A fehérjét egy csipet sóval kemény habbá verem.
Ha kihűlt a rizs (legalább szobahőmérsékletre, de mindenképpen várj addig, amíg nem forró), beleforgatom először a sárgáját, aztán a habot is.
Sütőpapírral bélelt NAGY tepsibe beleöntöm, majd előmelegített sütőben először 200 fokon, majd 15 perc után 180 fokon készre sütöm (a teteje aranybarna kell, hogy legyen).
Melegen vagy hidegen is fogyasztható málnaszörppel, lekvárral, gyümölcskompóttal, ízlés szerint! Garantáltan nem lesz nyögvenyelős! :)

Jó étvágyat!

3 comments:

Éva írta...

Anyukád hogy csinálta, hogy nyögvenyelős lett? Amit leírsz, az a klasszikus elkészítési mód.

Unknown írta...

Fakanál: gondolom ahány ház, annyi szokás.

Én is ugy készitem, ahogy most leirtad Judit, de én vajat nem szoktam beletenni, bár nem lényeges mennyiség. Nálunk egyik nagy kedvenc. Én még szoktam vanilia- vagy csokisodót is késziteni, nálunk azzal is nyerő! Hétvégén lehet csinálok is, köszi az ötletet! :)

JuditAu írta...

Fakanál, ami recepteket találtam, az mind kevesebb tejjel írta a receptet, és sima rizzsel. Anyum nem tudom, hogy hogyan csinálta, de tuti nem ilyen sok tejjel.

Csilla, nincs mit, azért vagyunk itt, hogy jó ötleteket adjunk-kapjunk! :)

Megjegyzés küldése